دسته‌ها
خودرو

جریمه دو برگی چیست؟ و مهلت پرداخت آن

جریمه دو برگی چیست؟
در بعضی مواقع پلیس با دیدن تخلف از یک راننده و یا به خودرو شک می کند و یا احتمال می دهد مشکلی وجود داشته باشد و به آن دستور ایست بدهد؛ اما راننده به عمد و یا حتی اگر متوجه دستور پلیس نشود و خودروی خود را متوقف نکند و به دستور پلیس اعتنایی نکند. پلیس جریمه ی دو برگی برای آن صادر می کند. دلیل نام گذاری این جریمه، به جریمه ی دو برگی این است که پلیس دو قبض جریمه برای راننده صادر می کند. یک جریمه مربوط به تخلف خودرو و جریمه ی دیگر مربوط به عدم توجه به دستور ایست پلیس است.

 

این را بدانید که برای جریمه های دو برگی می توانید اعتراض کنید زیرا احتمال خطا به دلیل عدم ایست کامل خودرو وجود دارد و احتمال حذف قبض جریمه و کم کردن مبلغ جریمه وجود دارد. به عنوان مثال امکان دارد قبض در نزدیکی شهر تهران صادر شده باشد اما در همان تاریخ و زمان قبض جریمه شما در یک شهر دیگر صادر شده باشد و شما دلایل کافی برای اثبات آن دارید.

 

در هنگام ثبت جریمه های دو برگی، پلیس مشخصات کلی خودرو را در قبض درج می کند تا در صورت نیاز به بررسی های آتی اطلاعات کافی وجود داشته باشد. این مورد جریمه در سوابق راننده درج می شود.

 

نحوه اعتراض به جریمه دو برگی
برای اعتراض به جریمه های دوبرگی، باید به راهنمایی و رانندگی محل سکونت خود مراجعه کنید و اعتراض خود را در قسمت اجرائیات بیان کنید.

 

برای اعتراض زدن باید ثابت کنید که شما چنین تخلفی را مرتکب نشده اید مثلا اگر برای شما سرعت غیر مجاز یا استفاده از تلفن همراه و …  ثبت شده است باید ثابت کنید که شما این کار را انجام نداده اید تا جرایم شما بخشیده شود. در غیر اینصورت اعتراض شما پذیرفته نمی شود. و راننده ملزم به پرداخت جریمه ی دوبرگی می شود.

مهلت پرداخت جریمه دوبرگی رانندگی چند ماه است؟
مهلت پرداخت همه ی جریمه های رانندگی از تاریخ درج شده در قبض جریمه به مدت 60 روز (تقریبا دو ماه) است. همه ی جریمه ها به جز جریمه دو برگی و جریمه با دوربین بعد از گذشت مهلت پرداخت (60 روز) دو برابر می شوند.